Otázka finanční podpory letecké společnosti Smartwings

Smartwings je letecká společnost patřící pod koncern Smartwings Group, do kterého do nedávné doby patřila i společnost České aerolinie a.s., 49,92 % akcií společnosti Smartwings přitom patří hongkongské holdingové společnosti Rainbow Wisdom Investments Limited, kterou ovládá čínská státní společnost CITIC Group.

V červnu 2020, během pandemie covidu-19, požádala společnost Smartwings stát o pomoc ve formě půjčky nebo státní záruky. O pomoc stát požádal i spolumajitel společnosti Jiří Šimáně, který má blízko k bývalému premiérovi Andreji Babišovi a který je také sponzorem hnutí ANO 2011.

Tehdejší vláda včetně premiéra Andreje Babiše (ANO 2011) a ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (ANO 2011) nejprve pomoc připustila. Důvodem byl její údajný strategický význam, ministr Havlíček k pomoci uvedl: „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu.” Ministryně financí Schillerová však později uvedla, že poskytnutí státní záruky nepodporuje. Podle Schillerové totiž nelze ke Smartwings přistupovat jinak než k ostatním firmám.

Čínský spoluvlastník CITIC Group do jednání o záchraně Smartwings vstoupil prostřednictvím svého zástupce Jaroslava Tvrdíka, který v ČR dlouhodobě lobbuje za čínské zájmy. Tvrdík s tehdejším ministrem průmyslu, obchodu a dopravy Karlem Havlíčkem vytvořil pracovní skupinu, jejíž účelem byla právě záchrana Smartwings.

Státní pomoc společnosti Smartwings byla kritizována především z řad tehdejší opozice, například poslankyně za TOP 09 Markéta Adamová Pekarová pomoc mimo jiné kritizovala slovy: „I Smartwings mají možnost si požádat o ty standardní nástroje, jako je program Antivirus. Nevidím důvod, proč by měla tato firma, která není strategické hodnoty pro Českou republiku, získávat nějakou nadstandardní pomoc proti ostatním.“

Proti poskytnutí pomoci od státu společnosti Smartwings dlouhodobě vystupoval nynější ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti), který kvůli tomu i interpeloval vládu. Jako problematické označil Lipavský mimo jiné vazby, které má společnost na čínský stát. Lipavský na svém blogu uvedl: „Státní podpora by se navíc v konečném důsledku skrz CITIC stala finanční podporou jiné země. Navíc paradoxně zemi, jejíž vedení je odpovědné za současnou krizi. I proto je návrh na státní podporu čínsko-české společnosti Smartwings naprosto skandální.”

Z řad opozice se proti státní pomoci společnosti Smartwings ohradili i mimo jiné Ivan Bartoš (Piráti), Zbyněk Stanjura (ODS), Věra Kovářová (STAN) nebo Tomio Okamura (SPD).

Společnost nakonec pomoc obdržel v rámci programu COVID Plus, který vyhlásila vláda ČR. Program umožňoval exportním společnostem s více než 250 zaměstnanci zažádat si o státní záruku na úvěry u soukromých bank zajišťované exportní pojišťovnou EGAP. Smartwings dosáhl kritérií potřebných pro získání úvěru a mohla tak jednat s bankami o jeho poskytnutí. Smartwings od EGAP obdržel hodnocení 70%, tzn. „vysoce spekulativní.”

České aerolinie jsou v současné době v úpadku a Městský soud v Praze schválil v dubnu roku 2022 jejich reorganizační plán podle kterého o akcie přišli všichni její dosavadní akcionáři, včetně Smartwings Group.

Vzhledem k tomu, že Čínská lidová republika se snaží prosadit svůj vliv v České republice prostřednictvím sítě ekonomických a dalších vazeb, je problematické, aby se česká vláda snažila zvýhodňovat čínské společnosti prostřednictvím snahy poskytovat jim jakoukoli formu zvláštní pomoci.